Min stora passion, blommorna

Gula, blåa, rosa, brokiga, krokiga, väldoftande, späda, präktiga, oförsynta, älskade, älskade, älskade blommor. Blommor att lukta på likt tjuren Ferdinand, stanna under korkeken, njuta. Blommor att göra buketter av. Blommor att lära sig namnen på, akleja, johannesört, tusensköna och strandviol. Blommor att känna nostalgi av. Blommor att plocka, att varsamt krångla neri knapphål, bakom öron. Blommor att binda kransar av. Att längta till. Att förlora sig i. 




Säg mig, vad är finare än vitsippsängarna? Säg mig, vad luktar mer likt lycka än maskrosorna? Säg mig, hur skulle man någonsin kunna sväva tynglös om inte doften av syrén bar ens vikt genom försommarstunderna?
Säg mig min vän, vad skulle vi vara utan blommorna?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0